OmniKrill: Krill er små krebs-dyr, som findes i enorme mængder omkring Antarktis
og er barde-hvalernes hovedføde. Olien herfra er mindst 3 gange bedre
end fiske-olie mht. forbedring af kolesterol-niveauet i blodet, har god
effekt mod PMS-symptomer og inflammation og mindsker forbruget af
smertestillende medicin med over 50 %.
(Se event. den vedhæftede fil med testresultater for Krillolie, som i Norge er
mere brugt end fiskeolie).

Dec 2009: I Illusteret Videnskab er denne fantastiske undersøgelse offentliggjort:
76 Rhessus-aber er fulgt gennem over 20 år:
Halvdelen af aberne fik normal mængde føde,
mens den anden del fik 30 % færre kalorier.
Efter de 20 år var der disse enorme forskelle:
Gruppen der fik 30 % færre kalorier havde ekstremt bedre helbred og overlevelse:
13 % var døde i deres gruppe, mod hele 37 % i den med normal kost.
De havde også mindre end 50 % så mange kræfttilfælde og hjertekarsygdomme,
og med hensyn til diabetes eller forstadier til diabetes var der ingen i gruppen
med 30 % færre kalorier mod 16 i normal-kost-gruppen.
Også i abernes hjerne var der store forskelle: Aberne på kaloriefattig diæt
bevarede mere hjernemasse i de dele af hjernen, der har med motorik,
problemløsning og såkaldt arbejdshukommelse at gøre. 
Denne forskel er så stor, at det at spise mindre måske er den største
enkeltstående ting, du kan gøre for at øge dit fysiske livs livskvalitet
og samtidig skåne kloden og Co2-balancen.
 

 

1,5 gr omega-3-fedtsyrer giver bedre og varigt vægttab. (Seafoodplus)

 

Fiske-olie, omega-3-fedtsyrer er langt bedre end vegetabilsk N 3 fedtsyrer (som i hørfrø-olie), mod hjertekarsygdomme. (Seafoodplus).

 

Selen virker cancerforebyggende (Seafoodplus)

 

Forsøg har indikeret, at selen kan bedre slidgigt - nye forsøg skal undersøge dette nærmere.

 

For megte sukker i barndommen fordobler risikoen for kræftsygdomme senere i livet (Børne- og ungelæge Vibeke Manniche)

 

Vidste du... at der er 50 % flere antioxidanter i økologisk jordbær og solbær end i ikke økologiske. (Kilde: Zest)

 

Alzheimer: På University of California i Los Angeles har forskere udvundet stoffet Curcumin, fra turmeric (giver karry den gule farve), som synes at stimulere immunforsvarets bekæmpelse af de protein-klumper i hjernen, som er årsag til sygdommen. Curcumin er en antioxidant, der ved tidligere forsøg på rotter har vist lovende resultater ved at forhindre udviklingen af tumor. Det aktive stof i curcumin er bisdemethoxycurcumin, der hjælper immuncellerne til at fjerne proteinet amyloid beta, der dræber patienternes hjerneceller. Forskerne er dog usikre på, om man overhovedet er i stand til at spise så meget curcumin, at man kan opnå en helbredende virkning.

 

Anti-oxidanter: Forsøg med mus viser, at en forøget tilført mængde oxidanter til cellernes energi-fabrikker, mitochondrierne, forøger musenes levetid med 20 %. Mineralet selen har den samme antioxidant-fremmende effekt som det enzym, der blev anvendt i forsøget. (Store undersøgelser har vist, at tilbagefald efter cancer-operationer reduceres med op til 50 % ved forøget tilført selen). Maj 2005

På University of California i Los Angeles

 

Børn med DAMP/ADHD mangler magnesium: Et flertal af urolige børn manglede magnesium, viser 2 undersøgelser. Samtlige blev forandrede til det bedre af et tilskud af magnesium og B&-vitamin.Der går flere måneder, før en magnesium-mangel er korrigeret. Men det kan være et forsøg værd.

 

Fiske-olier og indlærings-problemer:

Eye Q har en dokumenteret gavnlig virkning på børn med indlæringsproblemer pga. ordblindhed, DAMP m.m.

 

Ganefryd, Klostergade 2, 8000 Århus C - tlf: 86 12 54 15 - email: ganefryd@ofir.dk